HF Nyvang

Haveforeningen Nyvang

Haveforeningerne opstod i sin tid i København, fordi den store arbejderklasse i starten af 1900-tallet boede i slumkvartere ude i de forskellige brokvartere. Derfor begyndte man at anlægge haver 'ude' på landet uden for København, i gå eller cykelafstand, disse blev dog hurtigt opslugt af den fortsatte udvidelse af hovedstaden, og nogle af haveforeningerne flyttede derfor udenfor Københavns Kommune ud på bl.a. Klausdalsbrovej.

Haveforeningen Nyvang er grundlagt i 1952, på jord der er ejet af Københavns Kommune, mens den administreres af Herlev Kommune.

Haveforeningen består af i alt 279 havelodder, og havelejerne kommer fra alle egne af København. Mange af dem bor til dagligt i lejlighed, men nyder at flytte ud i Nyvang om sommeren og dyrke havelivet.

Kolonihaverne herude bruges på meget forskellig vis. Nogle bor herude hele vinteren, mens andre nyder at bruge de solrige weekender herude på at slappe af og have græs under fødderne og blå himmel over hovedet.

At købe sig ind som havelodsejer i en haveforening, er mere end bare at købe et hus og en grund. Det er også et aktivt valg om at  deltage i det fællesskab der er i en haveforening, med de goder og forpligtelser der medfølger.